پرنیان

نبشتم بشاهی همی سالیان همه پوشش از خز و از پرنیان

+ Exposure Bracketing در عکاسی

 

Exposure Bracketing  تکنیکی است که اکثر عکاسان حرفه ای آن را بکار می گیرند تا مطمئن باشند که عکس هایشان از لحاظ نوردهی به مشکلی برنخواهد خود. این تکنیک بخصوص برای عکاسی از صحنه هایی که در آنها کنتراست یا سطوح نوری متفاوتی وجود دارد بکار می آید.

هنگامی که شما می خواهید از یک صحنه عکس بگیرید سیستم هوشمند نورسنجی دوربین شما سرعت شاتر و اندازه دریچه دیافراگم را طوری تنظیم می کند که عکس از نوردهی مناسبی برخوردار باشد و تراز نوردهی در دوربین که به آن عدد evaluate گفته می شود برابر با صفر قرار گیرد. اما همانطور که گفتیم در صحنه هایی که سطوح نوری متفاوتی وجود دارد (مثل مکانهای سایه روشن) ممکن است برخی از قسمت های عکس دچار مشکل نوردهی بیش از حد و یا نوردهی کم تر از حد لازم شود. Exposure Bracketing  به این معنی است که شما از صحنه به جای یک عکس سه عکس تهیه می کنید. یکی با تنظیمات پیشنهادی دوربین. یکی با نوردهی اندکی کمتر و یکی با نوردهی اندکی بیشتر. (معمولا 1/3 پایین تر و 1/3 بالاتر از تراز evaluate) .

علت انجام چنین کاری اینست که ممکن است سیستم نورسنجی دوربین شما در بعضی مواقع مثل صحنه هایی که در بالا اشاره کردیم  دچار اندکی خطا شده و سوژه اصلی در عکس بیش از حد تیره یا بیش از حد روشن شود. با گرفتن دو عکس اضافه با مشخصاتی که در بالا اشاره کردیم خیالمان راحت خواهد بود که اگر چنین مشکلی پیش بیاید با استفاده از دوعکس دیگر می توانیم آن را تصحیح کنیم.

مثلا تصور کنید از صحنه ای عکس می گیرید که نور زیادی سوژه شما را احاطه کرده است (مثلا یک روز آفتابی در ساحل یا یک مکان پوشیده از برف). در چنین موقعیتی دوربین شما به علت نور زیادی که در صحنه وجود دارد ممکن است اندازه دریچه شاتر را کوچک و سرعت شاتر را بالا در نظر بگیرد که این باعث تیره شدن سوژه اصلی شما در عکس می شود. با گرفتن یک عکس اضافه از این صحنه با اندکی نوردهی بیشتر اگر چه ممکن است در این عکس اطراف سوژه دچار نوردهی بیش از حد شود اما سوژه اصلی از نوردهی خوبی برخوردار خواهد بود.

مثال دیگر اینکه ممکن است اینبار اطراف سوژه خیلی تاریک باشد و در چنین موقعیتی دوربین اندازه دریچه دیافراگم را باز و سرعت شاتر را پاییت در نظر می گیرد و این ممکن است باعث شود که سوژه اصلی شما در عکس بیش از حد روشن شود. در چنین موقعیتی اگر ما یک عکس هم با نوردهی کمتر تهیه کنیم مطمئن خواهیم بود که در صورت بوجود آمدن چنین مشکلی قادر خواهیم بود آن را بر طرف کنیم.

امروزه در برخی از دوربین های دیجیتال این امکان بصورت اتوماتیک نیز وجود دارد. با انتخاب حالت (AEB) در اینگونه دوربین ها با یک بار فشردن شاتر، دوربین به طور خودکار سه عکس می گیرد که یکی از آنها دارای نوردهی عادی بنا بر تنظیمات تشخیص داده شده توسط دوربین است و دوتای دیگر یکی کمی بیشتر و یکی کمی کمتر از تنطیمات تشخیص داده شده نوردهی شده اند که معمولا بطور پیش فرض دوربین تراز آنها را  -1/3EV  و 1/3+EV در نظر می گیرد که البته این عدد در برخی دوربین ها قابل تنظیم است.

چه مواقعی باید از این تکنیک استفاده کنیم ؟

 همانطور که گفتیم در صحنه هایی که کنتراست بالایی دارند و یا سطوح نوری متفاوتی وجود دارد مثل صحنه های سایه روشن یا صحنه های طلوع و غروب آفتاب، یا جاهایی که شما ممکن است دیگر فرصت عکاسی از آنها را پیدا نکنید و می خواهید از آن صحنه یک عکس عالی داشته باشید بهتر است از این تکنیک استفاده کنید.

با این عکس ها چه کنیم ؟

علاوه بر این که با استفاده از این تکنیک می توانیم از بین سه عکس بهترین را انتخاب کنیم برای بهره گیری بهتر از این تکنیک می توانیم از هر 3 این عکس ها برای بدست آوردن یک عکس مطلوب استفاده کنیم. به این ترتیب که آنها را در نرم افزاری مانند فتوشاپ در لایه های جداگانه روی هم قرار داده و قسمت های دارای مشکل نور بیشتر از حد یا کمتر از حد را در هر لایه حذف می کنیم . به این ترتیب عکسی بدست خواهیم آورد که تمام قسمت های آن دارای نوردهی مناسبی است. با استفاده از این روش می توانیم از صحنه هایی که در آنها سطوح  نوری  متفاوتی وجود دارد براحتی عکس های مناسبی تهیه کنیم . در برخی از این صحنه ها لازم است بیش از 3 عکس از منظره تهیه کنیم تا مطمئن شویم که هر قسمتی از صحنه که در سطح نوری متفاوتی قرار گرفته در یکی از عکس های ما دارای نوردهی مناسبی است. این کار را بدون حرکت دادن دوربین و با استفاده از سه پایه انجام دهید. سپس به روشی که در بالا توضیح دادیم عکس ها را در فتوشاپ یا نرم افزارهای مشابه ویرایش کنید. خواهید دید که نتیجه حیرت آور است و شما تصویری از صحنه دارید که تمام قسمت های صحنه با وجود قرار گرفتن در سطوح نوری متفاوت دارای نوردهی مناسبی هستند.

منبع: سایت هنر های دیدنی

نویسنده : ملیحه دادور ; ساعت ۸:٠٧ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/٤/۱٦
تگ ها: عکاسی